Å kommunisere i utfordrende situasjoner

Hvordan ivareta virksomhetens – og ledernes – tillit og troverdighet?

  • Begrepet krisekommunikasjon er ikke nødvendigvis forbeholdt “blålyssituasjoner”, men er derimot relevant i enhver hendelse eller situasjon som har potensiale til å true viktige verdier, svekke virksomhetens omdømme, samt dens evne til å utføre viktige oppgaver.
  • Det kan dreie seg om noe så ordinært som en omstillingsprosess, hvor endringskommunikasjon blir avgjørende, at mediene retter et kritisk søkelys på din virksomhet, eller en mer regulær krise med potensielt tap av liv, helse, omdømme og tillit, eller materielle verdier
  • Foredraget gir et grundig innblikk i de ulike fasene enhver utfordrende situasjon må igjennom, demonstrerer kommunikasjonens avgjørende rolle i å ivareta virksomhetens relasjoner med, og tillit blant, viktige interessentgrupper, og hvordan denne kommunikasjonen best planlegges og gjennomføres

Å kommunisere i utfordrende situasjoner

Hvordan ivareta virksomhetens – og ledernes – tillit og troverdighet?

  • Begrepet krisekommunikasjon er ikke nødvendigvis forbeholdt “blålyssituasjoner”, men er derimot relevant i enhver hendelse eller situasjon som har potensiale til å true viktige verdier, svekke virksomhetens omdømme, samt dens evne til å utføre viktige oppgaver.
  • Det kan dreie seg om noe så ordinært som en omstillingsprosess, hvor endringskommunikasjon blir avgjørende, at mediene retter et kritisk søkelys på din virksomhet, eller en mer regulær krise med potensielt tap av liv, helse, omdømme og tillit, eller materielle verdier
  • Foredraget gir et grundig innblikk i de ulike fasene enhver utfordrende situasjon må igjennom, demonstrerer kommunikasjonens avgjørende rolle i å ivareta virksomhetens relasjoner med, og tillit blant, viktige interessentgrupper, og hvordan denne kommunikasjonen best planlegges og gjennomføres

Konferansier / Debattleder

Hvordan kan en konferansier/debattleder bidra til en engasjerende og velregissert begivenhet?

  • Med trygg hånd loser Paal dere gjennom deres arrangement, enten som en lett og ledig konferansier eller som en debattleder med full kontroll på tematikk og vinklinger
  • Skreddersys etter deres ønsker og behov.

Mediehåndtering og medierelasjoner

Hvordan kan en kommunikasjonsstrategi skape en samlet og målrettet effekt?

  • Næringsliv, organisasjoner og offentlig sektor lever av tillit fra interessentgruppene sine. Mediene har, som en av sistnevnte, enorm påvirkningskraft. Hva er mediene ute etter i sin jakt på overskrifter, og hvordan kan du bruke kunnskapen om dette for å skape oppmerksomhet rundt din virksomhet, tjenester og produkter?
  • Medienes natur og samfunnsoppdrag er å avdekke kritikkverdige forhold og sette søkelyset på virksomheter og personer de mener bør ettergås i sømmene. Negativt vinklede oppslag og føljetonger vil, for den eller de som blir gjenstand for dette fokuset, avspeile seg som tap av tillit blant øvrige interessenter, eksterne som interne.
  • Tillit og et godt omdømme er et felles ansvar for virksomhetens ledelse og ansatte, og tar mange år å bygge opp. Dessverre kan dette bli revet ned over natten, noe vi ser daglige eksempler på i både norske og internasjonale medier.
  • Foredraget om mediehåndtering og medierelasjoner gir inngående kunnskap og forståelse i forhold til hvordan mediene bør håndteres riktig, både hva gjelder å selge seg inn til dem for å få positiv omtale, men også for å håndtere et potensielt negativt fokus. Slik kan deltakerne stå sterkere og tryggere i sitt møte med dem, og som del av dette styrke sitt og sin virksomhets omdømme
  • Foredraget inkluderer en grundig og matnyttig gjennomgang av hvordan man best selger inn sitt budskap og sine saker til mediene, hvordan de jobber frem saker, hvilke lover og regler de er underlagt, intervjuteknikk, retorikk, håndtering av vanskelige spørsmål, samt en oversikt over hvilke rettigheter et intervjuobjekt har.

Kommunikasjonsstrategi - Skap en samlet effekt!

Hvordan få sin sak på? Hvordan stå sterkere og tryggere i møte med media?

  • De fleste moderne virksomheter, innen alle segmenter – offentlig, privat, ideell/frivillig, bruker kommunikasjon som et virkemiddel. Men i hvilken grad støtter disse kommunikasjonstiltakene virksomhetens målsettinger på kort og lang sikt?
  • Foredraget gir en grundig innføring i hvordan man bygger en kommunikasjons- strategi i fem faser, inkludert alle bestanddeler, og viser hvordan denne benytter alle virksomhetens ressurser på området til å skape en samlet effekt.

Employer branding – Hvordan øke sin attraktivitet som arbeidsgiver

Arbeid har andre assosiasjoner for de som går inn i arbeidslivet i dag, enn for de som er på vei ut. Konkurransedyktig lønn og gode arbeidsvilkår anses som en selvfølgelighet, og det settes høyere krav til arbeidsplasser, i forhold til ledelse, omdømme og ikke minst hvordan virksomheten forholder seg til sine ansatte og verden omkring seg.

Kampen om arbeidskraften er tøffere enn på mange år, og norske virksomheter mangler nå i underkant av 45.000 ansatte. Employer branding, eller merkevarebygging for arbeidsgivere, handler om hvordan din bedrift kan bygge sin attraktivitet som både eksisterende, og potensiell arbeidsgiver. Prosessen involverer et målrettet arbeid med virksomhetens verdier, kultur og omdømme på arbeidsmarkedet.

Et foredrag om Employer branding gir deg kunnskap om:

  • Hvordan din virksomhet kan tiltrekke seg bedre kandidater, kutte ned på kostnader knyttet til ansettelser, samt beholde eksisterende ansatte.
  • Hvordan man kan lykkes i å bli foretrukket som arbeidsgiver, uten å nødvendigvis være lønnsledende.
  • Hvordan både ledelse og eksisterende ansatte kan fungere som virksomhetens viktigste ambassadører.
  • Hvordan din virksomhet kan skille seg ut fra de andre som kjemper om den samme arbeidskraften.